Управлението му започва непосредствено след смъртта на баща му Кана
Ювиги Аспарух. Като точната дата не е много ясна, но в научните среди е
приета да е 700 година. Според Именник на българските канове той е син
на Кан Аспарух и управлява 21 години (до 721 година). Той е единственият
български и първият въобще човек извън Византийската империя, който
получава титлата „кесар” (705 година), която е втора в империята и
запазена за престолонаследника, направила българския владетел
практически равен на василевса.
Това събитие изложило в очите на ромеите и без това незавидния
престиж на императора. Никога дотогава, а и никога след това, тази титла
не била давана на чужденец, а и по този начин Тервел вече получил
правата на легитимен владетел над територии, които доскоро били
собственост на Византийската империя.
Според легендата през 705 г. Юстиниан II Ринотмет – императорът с
отрязания нос, бяга от заточение в Херсон, намиращ се на Кримския
полуостров, и след много перипетии се озовава при Тервел. Двамата
сключват сделка – Юстиниан с помощта на 15 000 българи стига до
Константинопол и след преврат си връща короната.
След което Тервел получава областта Загоре, луксозни дарове и титлата
кесар. Според легендата Юстиниан накарал Тервел да забие копието си в
земята и да опре на него щита си. После византийцитe насипват върху тях
злато и скъпоценности, докато ги покриват изцяло).
Тервел се жени за Анастасия, дъщеря на византийския император
Юстиниан II Ринотмет (Носоотрязания) от първата му съпруга Евдокия. От
нея Тервел и Анастасия имат дъщеря – Мария. Смята се, че по-късно тя
става византийската императрица Мария, съпруга на император Лъв III
Иса̀вър.
Но въпреки приятелските си чувства един към друг Юстиниан II,
подтикнат от обкръжението си в двореца, организира поход срещу
българите, но бива разбит през 708 г. край Анхиало (днес Поморие).
През 716 г. сключва мирен договор с новия император Теодоси III,
съдържащ четири клаузи. Първата уточнява южната българска граница, която
достига до крепостта Милеоне (днешно Ябълково, Хасковско), р. Марица и
Странджа и включва областта Загоре, а втората потвърждава годишния
данък, който Византия се задължава да изплаща на Българската държава.
Император Теодосий III настоява на третата клауза, която предвижда
връщане на политически бегълци и оказване на военна помощ в случай на
заплаха от трета страна. Важно място в договора заема четвъртата клауза,
която урежда търговските взаимоотношения между двете страни. Тя
уточнява условията за взаимно изгодна търговия със стоки, снабдени със
специален държавен печат.
По своя характер това е първата в Европа търговска спогодба.
Подписаният мирен договор е дотолкова значим за българските владетели,
че до падането на България под византийска власт те се опитват да
сключват договори, повтарящи неговите клаузи. Това говори за неговия
интелект и добра дипломатичност, липсваща в онези времена, в които
всичко се е решавало със силата на меча или копието.
Но величието на Кан Тервел не свършва с това. На 25 март 717 г. за
византийски император е коронясан Лъв III. През лятото на същата година
Маслама, брат на халифа Сюлейман, преминава Дарданелите и блокира по
суша Константинопол със 180-хилядна армия. Флотът на арабския пълководец
е също огромен – според арабски източници наброява 2500 кораба.
Египетски моряци-християни дезертират от арабския флот и дават ценна
информация на Лъв III за тактиката и намеренията на Маслама. С помощта
на гръцки огън императорът разгромява вражеския флот.
През 718 година, спазвайки договора, Тервел изпраща армията си на помощ на императора.
Тежката зима, гладът и епидемиите са пагубни за обсаждащите по суша.
Българите ги нападат в гръб и поражението им е страшно, избити според
Зигеберт са около 30 000 араби край стените на византийската столица. В
резултат на българската победа над арабите е преграден пътят им към
Балканите и Централна Европа. Ислямът е спрян на източната граница на
Мала Азия за около 6 века. Тази победа на Кан Тервел е значима не само
за Балканите, но и за цяла Европа.
На намерените досега изображения Кан Тервел е изобразяван с
християнски символи. На медальон, принадлежащ вероятно на Кан Тервел,
открит през 1972 г., е гравиран древен надпис, който гласи: „Богородице,
пази кесаря Тервел“.
Това подкрепя теорията, че всъщност по вероизповедание Тервел е бил
християнин. Тази теория се възприема от проф. Божидар Димитров и редица
български учени.
Също така според Паисий Хилендарски и неговата „История
славянобългарска“ Кан Тервел е не само християнин, но и се явява първият
български светец.
В българската историческа наука съществува хипотеза, че Кан Тервел е
наредил да бъде изсечен релефът на Мадарския конник, който символизира
триумфа му над Византия, отразен и в текста на най-ранния надпис към
него.
0 comments:
Публикуване на коментар