Над 40% от българите предпочитат Русия да е техен военен
съюзник, сочи изследване на агенцията за социологически проучвания "Галъп
Интернешънъл" (Gallup International), цитирано от "Коммерсант" във вторник (2
май).
Проучването е направено в 68 държави по цял свят, като в
него са взели участие над 66 000 души. Зададен им е въпросът: "В света има
шест държави с голям военен потенциал – САЩ, Китай, Русия, Франция,
Великобритания и Индия. Представете си, че в случай на военно нахлуване в
страната Ви Ви се налага да избирате сред тях съюзник. Кого бихте
избрали?"
Традиционно славянските и балканските народи в Източна
Европа предпочитат Русия. Най-висока подкрепа в региона тя има в Сърбия (58%),
в Гърция (48%), България (42%) и Словения (30%). Според вицепрезидента на
"Галъп Интернешънъл" Андрей Милехин това е продиктувано от общата
история, вяра и традиции.
Доста висок е процентът на хората, които биха искали да са
под защитата на Русия, и в Турция (23%). "Очевидно там (в Турция)
протича сериозна антизападна промяна на съзнанието", смята Александър
Баунов, експерт от московския център "Карнеги". "С оглед на
отговорите на участниците в проучването от Гърция и България, излиза, че в
Източното Средиземноморие, вътре в НАТО, се е образувала ос от страни, където
населението не вижда в Русия, основният противник на алианса, враг, а точно
обратното – съюзник".
Доста поддръжници на Русия има и в Китай (47%), Монголия
(71%), Иран (20%). В Украйна почти еднакъв брой от анкетираните (35% и 33%
съответно) подкрепят САЩ и Русия като военен съюзник. Подобна е и обстановката
в Латвия и Ирак.
Като цяло за всички страни, участвали в проучването, САЩ водят
в предпочитанията – те се ползват с доверието на 41% от анкетираните. Русия е
на второ място с 15%, следвана от Китай – 10%, Великобритания – 8% и Франция –
5%. Най-много желаещи да са под защитата на САЩ има в Косово (рекордните 92% от
анкетираните). Следва Южна Корея с 81%, Израел (68%), Виетнам и Албания (с по
66%), Япония (64%), Канада (62%), Великобритания (58%), Франция (54%) и Испания
(52%).
0 comments:
Публикуване на коментар